Column Meeting Magazine April 2025

Broodje 3x niks

Mijn dochter en ik delen een heerlijke hobby: het testen van eetadresjes.

Onze wishlist is eindeloos en blijft maar groeien. In de stijl van Mara Grimm - gevreesd restaurantrecensent van het Parool - struinen we van zaak naar zaak, op jacht naar smaak. We beoordelen alles: van kwaliteit tot kwantiteit en prijs. Ramensoepjes zijn onze grote favoriet. Inmiddels hebben we een document vol ramenzaken, keurig gerangschikt van subliem tot smaakloos.

Momenteel proberen we allerlei broodjes uit. Groot voordeel van testen is dat je van alles ontdekt wat hemels smaakt. Het nadeel? Zodra je afwijkt van vertrouwde adresjes en een TikTok-aanbeveling volgt, vallen sommige zaken genadeloos door de mand en moet je je uitgave als weggegooid geld beschouwen. Een lunch aftikken voor €16,50 voor een relatief simpel broodje is sowieso al lang geen uitzondering meer, maar het doet extra veel pijn in de portemonnee als het niet te (vr)eten was. Ik kan daar oprecht chagrijnig van raken. We maken van alles mee als we op smaakreis gaan. Onze smaakpapillen worden tot het uiterste getest. Ons humeur ook…

Voorbeelden? Nou, daar gaat ie. In Amsterdam Oost werd een Italiaans tentje de lucht in getiktokt. Hun creaties met kip zou onovertroffen zijn. We konden niet wachten. Met onze ogen dicht, lekker op een bankje in het zonnetje, namen we de eerste hap. Ai! Snel weer onze ogen open om te kijken wat hier misgegaan was. Het broodje was doorweekt van het vet van de kip. Grove stukken kip, veel te lang gefrituurd dobberden tussen verweekte zielige blaadjes sla. De saus droop er vanaf. Het vet zat tot in mijn oren. Na drie happen dumpten we onze broodjes (à €13,00 per stuk!) zonder twijfel in de vuilnisbak. Ik begrijp nog steeds niet waarom we niet woedend naar binnen gestormd zijn. De volgende teleurstelling die we moesten doorslikken was een ‘signature’ sandwich gegrilde groente met humus. Het leek wat karig dus bestelde ik de kip van de barbecue als supplement. Mijn dochter nam een zinderende Caesar salade, ook met een supplement. Tezamen €32,00. Hallo? Kan zijn dat ik nog vastgeroest zit in het tijdperk dat ik €9,50 voor een broodje al aan de prijzige kant vond. Maar deze huidige prijsstelling is kennelijk heel normaal. Maar dan verwacht ik ook wat. Dat mag toch? Helaas, de humus kwam rechtstreeks uit een grote bak van een of andere groothandel. De kip was over de barbecue gevlogen en daarna opgestegen, want op wat fliebertjes na, onzichtbaar. Althans ik kon ‘m niet vinden. En dan die groente: wortels uit een potje en een verdwaald plakje courgette, tot snot doorgegaard. Het geheel was royaal bestrooid met roze peperkorrels – why tell me why? De beschrijving van de salade laat ik hier achterwege. Dat lijkt me beter, want ik voel de ergernis weer opkomen.

Dit keer deelden we ons commentaar wel. Verzachtende woorden, een nederig excuus? Nee hoor. De dame in kwestie reageerde agressief en keerde ons de rug toe. Dan nog op de lijst van missers: bruine randjes aan slabladeren, appelgebak – dampend heet van buiten, bevroren van binnen, vleeswaren zo koud dat je tanden gaan tintelen, een stuk metaal van een staafmixer in een schaaltje met pesto. What the F*ck?

Onze conclusie? Prijzen zijn gestegen tot ongekende hoogtes. Service is gedaald tot een bedenkelijk niveau. Een broodje in een lunchroom kost gemiddeld €13,00 tot €15,00. Laat je niet leiden door een hype en een TikTokrij biedt uitsluitend garantie op een lange wachttijd. We hebben nu zo’n tien lunchrooms recentelijk bezocht waarvan het merendeel zeer middelmatige broodjes serveerden en de aandacht voor de gasten ver te zoeken was.

Smaken verschillen. Prijzen ook. Maar klantvriendelijkheid zou overal standaard moeten zijn.

Marianne Kuiper
Founder Efficient Hotel Partner & Music Meeting Lounge
Intermediair op het gebied van het zoeken en boeken van de perfecte locatie 

Hospitality service, met liefde voor het vak!

Contact opnemen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Nee, nu niet eens een oersaaie nieuwsbrief waarvoor je vaak gewoontegetrouw de X knop snel weet te vinden. Daarentegen zorgen onze updates altijd voor een lach, een moment van verwondering, herkenning, opluchting én de broodnodige inspiratie.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.